Telefonközpontos

(elfeledett, régi szakmák nyomában)

Budapest, Bulcsú utca 25/b.

 

Volt egyszer egy Puskás Tivadar, aki kiment Amerikába…

 

 

Bővebben:

A telefonálás egyszerűsödéséhez az 1889-ben feltalált automata telefonközpont vezetett el, amely feleslegessé tette az addigi kézi kapcsolásos telefon-összeköttetést. Puskás Tivadar Amerikában fogalmazta meg a telefonvonalak összeköttetését biztosító központ gondolatát: ötlete Bostonban, 1877-ben valósulhatott meg. A legenda szerint amikor Puskás első ízben meghallotta a vonal másik végén levő ember hangját, izgatottan felkiáltott: "Hallom!" Ez vált később világszerte a telefonálás üdvözlőszavává "halló" formában.A telefonközpont találmányát valamennyi európai ország megvásárolta. Budapesten 1881. május 1-jén kezdte meg működését a budapesti Telefonközpont a jelenlegi József Attila utca (egykor Fürdő utca) 10. számú ház III. emeletén. Amikor világszerte áttértek az automata központokra, a telefonközpontokban dolgozó nők ezreinek munkája egyszerre feleslegessé vált.
Köztudott, hogy amíg kézi kapcsolásos üzemmódban jöttek létre az összeköttetések, addig a kapcsolóhelyiségekben lehallgató csoportokat üzemeltettek a titkosszolgálatok.
A szocialista érában a telefonközpontos védett állásnak számított. Elsősorban látássérülteket foglalkoztattak nagy számban és részben mozgáskorlátozottakat is. A digitális telefonálás világában már nagyítóval is alig-alig lehet telefonközpontosokra lelni.